My virtual Outback

Vlaicu. UMEB. Mall.

Posted in Diverse și neprevăzute by cristiangheorghe on Septembrie 3, 2009

Toamna aceasta se va mai naște un mall. Se va numi Cotroceni Park și va fi cel mai mare mall din România, cu o suprafață închiriată de 76000 mp și 2500 de locuri de parcare. Un nou loc de spart bani pe atracții scumpe. În fine. Puțini știu însă că pe acest loc a funcționat cândva UMEB, adică Uzina de Mașini Electrice București, prima fabrică din România care a produs motoare electrice și care, la vremea sa, era unul din principalii producători de asemenea echipamente din Europa. A fost înființată la 7 noiembrie 1948 și privatizată în1990. Probabil că a avut aceeași soartă ca și multe alte unități productive moștenite de la comuniști, și anume vinderea lor pe bani puțini și trecerea în anonimat sau faliment. Asta e.

Însă și mai puțini știu că pe acest loc, la 17 iunie 1910, Aurel Vlaicu a zburat pentru prima dată cu aeroplanul Vlaicu I. Vlaicu a obținut brevetul nr. 2258/1910 pentru ” Mașina de zburat cu un corp în formă de săgeată”, acest model de avion devenind în acel an primul din dotarea armatei române ( 10 bucăți).

Pe vremea când exista UMEB, la poarta fabricii era o placă comemorativă ce amintea de zborul de Vlaicu.  Sunt curios dacă la poarta mall-ului Cotroceni Park va exista vreun element descriptiv care va aminti despre  acest eveniment. Oare va fi cineva interesat să afle despre acest lucru în drumul său către un film cu bătăi, o shaorma sau un sângeros shopping-spree?

Anunțuri

11 răspunsuri

Subscribe to comments with RSS.

  1. Darael said, on Septembrie 3, 2009 at 8:14 pm

    Intrebarile sunt retorice.
    De cand cocalarii si pitipoancele moliste sunt interesate de Vlaicu inventii si istorie ?

    Poate daca Vlaicu ar fi pe aici prin zona si ar avea buzunarul plin cu carduri ar avea ceva trecere, dar asa ?

    • cristiangheorghe said, on Septembrie 4, 2009 at 9:48 am

      Darael, da, dacă Vlaicu ar fi zobit vreun Lamborghini și ar fi avut aventuri amoroase cu vreo vedetă de carton, probabil era în aria de interes a moliștilor. Dar așa.. ”Hai, mă! Chiar a zburat? Ce drăguț…”

      • Pataphyl said, on Septembrie 21, 2009 at 12:35 am

        🙂 🙂 🙂

  2. Sfantul Yodda Guţăzătorul said, on Septembrie 4, 2009 at 4:06 pm

    🙂

  3. drawforjoy said, on Septembrie 7, 2009 at 8:04 am

    Ar putea sa puna o placa comemorativa. Macar atata lucru. Daca vor considera ca asta va contibui la imagine, vanzari si notorietate o vor face.

  4. drawforjoy said, on Septembrie 7, 2009 at 8:07 am

    PS: Bravo! Ai pus punctul pe I cu fraza asta:
    ”Hai, mă! Chiar a zburat? Ce drăguț…”

  5. nina said, on Septembrie 7, 2009 at 10:36 am

    Auzi bre, da’ dacă tot se va perinda prin zonă atâta lume, eu aş face un monument în faţa mall-ului. S-ar cheama educaţie la botul calului (sau aeroplanului, mă rog…)

  6. Andrei said, on Septembrie 24, 2009 at 8:04 pm

    A scapat un amanunt acestei nobile idei. Uzina, preluata de la comunisti, a fost dezafectata, probabil tot de comunisti din cauza faptului ca producea pe stoc. Adica marfa lor nu avea cautare, cum aproape in totalitate, industria romaneasca era exclusa de pe piete. Asa ca daca era buna, nu mai aveai acum ocazia sa te aprovizionezi de la mall, care oricat de indignat esti, tot iti face unele servicii comerciale. Cu sau fara motor de la UMEB. Ma intreb, la APACA ce vor face, un cel mai mare bordel sau o sa mai functioneze pentru ca isi vinde marfa?

    • cristiangheorghe said, on Septembrie 25, 2009 at 12:33 am

      @Andrei: deci nu știai? APACA a devenit clădire de birouri adică Office Building. Metaforic e tot un fel de bordel dar descentralizat.

    • Surprize Kinder said, on Noiembrie 27, 2009 at 5:33 pm

      Hello,
      Andrei, te rog sa nu mai presupui lucruri pe care nu le stii, risti sa pici de fraier:

      am lucrat la UMEB intre 2002 si 2004 si pot sa va spun sigur ca nu producea pe STOC!! Marfa lor avea si are cautare foarte mare.
      UMEB mai exista inca a fost relocata mai spre capatul Bulevardului Timisoara in zona Valea Cascadelor.

      Din pacate mentalitatea comunista inca exista in fabrica respectiva la momentul cand am fost angajat acolo, astfel ca se fura foarte mult, existau fel de fel de clici care aveau interesele lor iar patronatul, desi se straduia sa schimbe managementul, nu reusea defel sa rezolve problemele. Marfa se exporta in Italia si la vanzari erau o gramada de oameni care vroiau motoare sau generatoare, si era o asteptare de pana la 3 luni pentru a lua anumite modele si totusi firma nu avea profit, existau intarzieri la livrarile contractuale etc…

  7. Andrei said, on Septembrie 24, 2009 at 8:05 pm

    Nu stiam ca e cu moderare aici. Marfa, cand nu mai vreau la Morar, stiu ce sa fac. Vin aici.


Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: